De kracht van onderzoek

20-02-2013 16:30

Wij leven in een wereld waarin we op zoek zijn naar zekerheid. Het is prettig om iets zeker te weten, twijfelaars die wikken en wegen komen niet ver en we hebben allemaal een hekel aan het gevoel van onzekerheid. En bestaat ergens twijfel of onzekerheid over dan hebben we vaak twee keuzes: vragen stellen om meer zekerheid te krijgen of deze vragen achterwege laten. Ziehier de basis van het doen van onderzoek!

Onderzoek vormt hiermee niet zozeer het fundament van ons bestaan, maar het is wel een uitstekend middel om een te maken keuze te vergemakkelijken of om twijfels weg te nemen. En dat kan van alles zijn: wel of geen eigen bedrijfje starten, een nieuw product of een nieuwe dienst wel toevoegen aan het huidige assortiment of portfolio of juist niet, het huidige beeldmerk behouden of toch over op een nieuw logo, maar ook wel of niet doorgaan met gasboringen in Groningen, heeft een verdachte het misdrijf wel of niet gepleegd, is het wielerpeloton nog altijd vergeven van doping of niet en moet een concurrerend bedrijf nu wel of niet worden overgenomen? Onderzoek is overal en wordt veelvuldig uitgevoerd. Tik voor de grap het woord 'onderzoek' in bij Google News en er verschijnen bijna 77 duizend nieuwsberichten die hier iets mee te maken hebben. Ziehier het 'bewijs' dat het stellen van vragen om meer zekerheid te krijgen voor veel personen en organisaties meer dan nuttig is.

Ik vermeld hierboven het wielerpeloton en dat doe ik niet voor niets. Het sluit namelijk mooi aan op een voorbeeld dat ik wil geven over de kracht van onderzoek. Het heeft alleen wel met wielrennen te maken en in die wereld is het op dit moment nogal hectisch om het zacht uit te drukken. Dit voorbeeld gaat namelijk over een Nederlands bedrijf dat 16 jaar lang zijn naam verbond aan Nederlands grootste wielerploeg. Nu Team Blanco, tot dit seizoen de Rabobank ploeg. Na jaren trouw sponsorschap kwam door alle dopingschandalen een einde aan deze periode. Een ongewenste aftocht dat wel, maar de Rabobank heeft meer dan goede tijden beleefd als sponsor van het Nederlandse wielrennen.

Commerciële sportploegen hebben geld nodig om te bestaan en dat geld wordt bijeengebracht door één of meer sponsoren. En als je als bedrijf geld wilt steken in de sport om zo meer bekendheid en exposure te krijgen, dan kan uit een veelvoud van sporten worden gekozen. De Rabobank koos voor het wielrennen. Maar waarom?

Afgelopen zomer was oud Rabobank topman Herman Wijffels te gast bij Mart Smeets in het programma De Avondetappe. Smeets vraagt de heer Wijffels waarom hij toch in het wielrennen is gestapt. Zijn antwoord was heel helder en gezien het bovenstaande niet meer dan logisch. De Rabobank wilde gaan sponsoren, maar wist niet in welke tak van sport. Er werd nagedacht over voetbal (want ABN Amro sponsorde niet voor niets Ajax), atletiek, schaatsen en wielrennen. En wat gaf nou de doorslag? Een onderzoek! Wijffels liet onderzoeken wat het meeste rendement op zou leveren, hoe slim, en wielrennen bleek met kop en schouders boven de anders sporten uit te steken. Iedere gulden destijds en nu iedere euro wordt dubbel en dwars terugverdiend. Het hele jaar door wordt wel ergens een wielerwedstrijd uitgezonden, de klassiekers en met name de Tour de France worden door honderdduizenden Nederlanders bekeken en ik vermoed dat vrijwel iedereen de Rabobank inmiddels wel associeert met wielrennen. De afloop is bekend en Rabobank is inmiddels sponsor af. Zeker is wel dat de sponsoring meer dan goed is geweest voor deze bank!

Ga ik dan nu roepen dat iedereen zich moet laten leiden door onderzoek om een keuze te maken? Nee dat dan weer niet. Gezond verstand brengt je ook een heel eind en dus is het niet altijd nodig om aanvullende vragen te stellen of onderzoek uit te voeren. Het geeft wel heel duidelijk aan dat onderzoek een goede bijdrage kan leveren aan het nemen van belangrijke besluiten. Het spenderen van miljoenen aan sponsorgeld is niet zomaar een beslissing en die beslissing is genomen met behulp van resultaten die voortkomen uit grondig onderzoek. Soms om het hardnekkige vermoeden dat je al hebt bevestigd te zien en soms om juist hele andere inzichten te genereren die van tevoren helemaal niet werden verwacht. Geen wonder dat ik het zo leuk vind om in dit vakgebied bezig te zijn!