NovioData

In 2010 werd ik door NovioData benaderd. Ze zochten versterking van het team. Een klein bedrijf met veel kansen om van alles aan te pakken. En in Nijmegen bovendien dus op de fiets van en naar het werk.

 

Ook hier ben ik als panel manager aan de slag gegaan. Na drie maanden in dienst te zijn, kreeg ik het verzoek of ik de operationele verantwoordelijkheid van al het online onderzoek op me zou willen nemen. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen. Hiermee kreeg ik de mogelijkheid om kennis en ervaring op te doen in het begeleiden en coachen van en leiding geven aan anderen.

 

In de twee jaar dat ik werkzaam ben geweest heb ik kortom veel geleerd als het gaat om het aansturen van mensen en het leiding geven aan diverse onderzoekstrajecten. Daarnaast heb ik met name in het eerste jaar veel onderzoeken zelf uit kunnen voeren. De belangrijkste klant om hierin te bedienen was DVJ Insights, tevens het moederbedrijf van NovioData. Andere klanten voor wie ik opdrachten heb uitgevoerd, zijn Grolsch, EA Games en Endemol.

 

Naast het operationele management heb ik ook bij NovioData veel werkzaamheden verricht als panel manager. Een eerste omvangrijke taak betrof de volledige migratie van alle panelgegevens van het eigen online panel Pollland naar een nieuw online softwarepakket om alle online onderzoeken uit te voeren en het panel in te beheren. Ook alle klantenpanels heb ik in die periode succesvol gemigreerd. Een tweede taak betrof het aanbrengen van noodzakelijke verdieping in de gegevens van onze panelleden. Een derde taak betrof het uitbreiden van het Pollland panel. In twee jaar tijd is dit panel gegroeid van 19.000 panelleden naar 58.000 panelleden.

 

In 2012 was ik medeverantwoordelijk voor de oprichting van een eigen consumentenpanel in België, het Allemeningen panel. Een uitdaging aangezien België tweetalig is en hier te allen tijde rekening mee gehouden moet worden. Het panel moet tweetalig zijn ingericht, bijbehorende websites moeten in verschillende talen zijn en alle onderzoeken worden tweetalig uitgevoerd. Het panel is gestart met nul panelleden en is uitgegroeid tot een panel met ongeveer 7.000 panelleden.

 

Tenslotte wil ik het werken met Teezir en Wakoopa niet onbenoemd laten. Beide tools zijn bedoeld om uit nieuwe media (internet en social media) inzichten te verkrijgen over merken. De tools waren gekoppeld aan de panelleden van Pollland. Op die manier kon een breder inzicht in bekendheid en imago van merken worden verkregen met als resultaat dat de klant krachtiger data tot zijn beschikking had of met resultaten aan de slag kon die echt verhelderend waren.